Připravili jsme si pro vás seznam 21 bodů, které jsou důležité při pronajímaní bytu, pokud si jej chcete pronajímat sami. Za naše klienty se v Bureš & partneři o vše postaráme my. 🙂

1. Vystěhování nepotřebných věcí

Začínáme vystěhováním nepotřebných věcí. Byt chceme pronajímat nezařízený (pouze s kuchyňskou linkou a spotřebiči), abychom eliminovali poškození vybavení a jeho opotřebení.

2. Příprava bytu

Následuje příprava bytu v podobě malování, potřebných oprav, generálního úklidu. Potom byt nafotíme a vytvoříme virtuální prohlídku pro inzerci. 

3. Detailní zmapování bytu

Byt musíme mít perfektně zmapovaný od modelů spotřebičů a zkoušky jejich funkčnosti, až po umístění schránek, sklepů, jističů a dopuštěnou vodu v kotli. Dáme si záležet na podrobném popisu bytu. Nafotíme až 100 pracovních fotografií, abychom věděli přesně, kde co je, a také nám budou sloužit jako důkazní materiál při konečném vypořádání s nájemníky.

4. Inzerce

Nyní přichází na řadu zveřejnění inzerátu a určení ceny pronájmu. Pozor, cenu pronájmu neurčuje majitel, ale aktuální nabídka a poptávka na trhu. Pokud majitel trvá na nájmu např. o 2 tisíce vyšším, než je aktuální tržní cena, tak sice budete teoreticky vydělávat více, ale bude mít byt např. 2 měsíce prázdný. 2 měsíce při nájmu 15 tisíc měsíčně jsou 30 tisíc - to se bude "vracet" z vyššího nájemného 15 měsíců. Průměrná doba pronájmu v Praze je přitom 14 měsíců.

5. Prohlídky

Před dohodnutím termínu prohlídky se zájemci se jich zeptáme na připravené otázky, které nám pomohou vyfiltrovat nevhodné podnájemníky. Užšímu výběru zašleme přehled, kde znovu uvidí výši nájmu, poplatků, kauce, virtuální prohlídku, odkaz k inzerci. Tím předejdeme zbytečným prohlídkám. 

6. Vážný zájemce

Pokud již máme vážného zájemce, musíme si jej nejdříve pečlivě prověřit. Nahlížíme do 7 registrů, zkoumáme zaměstnání a případně si vyžádáme informace o příjmu či výpis z účtu. Vždy hodnotíme i to, jak daný zájemce komunikuje a jak na nás působí z pohledu rizikovosti. Našim cílem je vybrat toho nejlepšího nájemníka, ne prvního. I to je důvod, proč nájemné nezvyšujeme nad reálnou úroveň.

7. Podpis smlouvy

Pokud je vše v pořádku, následuje podpis smlouvy. Tu můžeme podepsat osobně či elektronicky.

8. Pojištění

Každý zájemce musí mít pojistku odpovědnosti a domácnosti. My požadujeme pojistku na odpovědnost až do výše 25 milionů korun.

9. Nahlášení na cizineckou policii

Každý byt i každý cizinec (včetně SK) musí být nahlášen na cizinecké policii.

10. První nájem, poplatky a kauce

Před předáním bytu musí být vždy zaplacen první nájem s poplatky a celá kauce.

11. Předávací protokol

Byt předáváme na základě podrobného protokolu se záznamem všech vad. 

12. Pravidelné kontroly

Byt pravidelně, jednou za půl roku, osobně kontrolujeme. Dokumentujeme fotografiemi se stavy měřidel a stavem celého bytu.

13. Pravidelné odečty energií a vody

Abychom odhalili možnou nestandardní vysokou spotřebu a upravili zálohy, pravidelně provádíme odečty energií a vody.

14. Kontakt s SVJ

Majitel by měl udržovat kontakt s SVJ. Účastnit se schůzí, aby věděl, co se v domě děje a řeší. Je dobré mít přehled o chodu celého domu i pro případné problémy s nájemníkem. 

15. Pojistná událost

Když nastane pojistná událost, pomáháme s ní. Je to jednodušší, než škodu nechat zaplatit nájemníka, který na úhradu nemusí mít prostředky.

16. Vyúčtování

Každý rok provádíme vyúčtování všech služeb a poplatků a srovnáváme nedoplatky. Je to zákonná povinnost majitele, kterou si může podnájemník vyžádat i zpětně.

17. Revize

Organizujte revize plynu a případně elektřiny. Při problému vzniklém na spotřebiči s neplatnou revizí by byla pojistka neplatná a vám by hrozil trestní postih.

18. Opravy

Pokud jsou v průběhu pronájmu potřebné opravy (seřízení oken, kotel, topení, kuchyně), řešíme je dopředu, předcházíme tak možným problémům.

19. Zpětné převzetí

Při přebírání bytu od nájemníka dbáme na správné předání v takovém stavu, jak bylo dohodnuto. Hlídáme si výmalbu, generální úklid a stav spotřebičů či kuchyňské linky.

20. Příprava na novou inzerci

Po převzetí bytu je třeba připravit se na to, že nájemník některé věci neudělá. Nejčastěji není správně vymalováno nebo uklizeno. Musíme to tedy rychle zajistit sami, aby nedošlo ke snížení kvality bytu.

21. Nová inzerce

Ještě před koncem nájemní smlouvy dáváme byt znovu do nabídky na pronájem. Ideálně 6 týdnů před koncem původního nájemníka. Nyní začíná celé kolečko nanovo.

Věříme, že vám byly naše rady užitečné. Pro detailnější vysvětlení si poslechněte náš pravidelný podcast na toto téma na YouTube či Spotify.

Mohlo by Vás zajímat

Investice
Jak pronajímat byt

Připravili jsme si pro vás seznam 21 bodů, které jsou důležité při pronajímaní bytu, pokud si jej chcete pronajímat sami. Za naše klienty se v Bureš & partneři o vše postaráme my. 🙂

Přečíst článek
Investice
7 způsobů jak získat více peněz z pronájmu

V rámci portfolia spravujeme téměř 500 bytů. Níže sdílíme základní pilíře a body, díky kterým může kterýkoliv majitel maximalizovat svůj výnos z pronájmu nemovitosti.

Přečíst článek
Investice
Jaká je aktuální situace na trhu hypoték?

Jaká je situace na trhu? Jakou volit fixaci? Co znamená výše úrokových měr? Jaký je výhled do budoucnosti...?

Přečíst článek

Získejte informace z oblasti:

VŠECHNY ČLÁNKY
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram